|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
Egy halhatatlan megbékülése
|
Tordy Géza a keserű választásokról, Sztankay Ádám, 168 óra, 2005. július 7.
Legutóbb öt éve közöltünk róla írást.
Már akkoriban elsiratta a családteremtő színházvezetőket, eltervezte
saját ravatalát a Vígszínház előcsarnokában. Megállapította:
illúziókból elég egy életnyi, ha választhatna, civilként születne újjá.
Nincs mit cifrázni: búcsúzott a világtól. Azóta folyamatosan játszik és
rendez, ráadásul nemrég - a közönség szavazatai alapján - bekerült a
Szegvári Katalin kezdeményezésére létrejött Halhatatlanok Társulatába. – Lesheti már az elmúlást: papírja van róla, hogy halhatatlan.
– Írás nincs: gyűrű és rögzített lábnyomom jelzi a kitüntetést.
Szegvári Katalin hívott fel a hírrel, és nagyon meghatott szeretete,
leplezetlen öröme. Hűvös aszszonynak gondoltam. Különösen jólesett,
hogy remek társasággal együtt díjaztak. Kaptam már korábban sokféle
kitüntetést, de amikor körbenéztem, mindig akadt valaki a jutalmazottak
között, akiről sejthettem: öszszeköttetésein múlott a sikere. Az
ilyesmi befelhőzi az ember örömét. Mert bezzeg én biztos megérdemeltem
mindet! Naná, hogy mindenki ezt gondolja nagy balgán. – Azt írtam öt éve: az ön meséi apám meséi.
– Tény: én is nagy problémagyártó vagyok. Mostanában kissé keserű,
magányos. Bár utálnék nyafogni, mégsem titkolom: nem hiszek már a világ
megváltásában. Úgy jutalmaztak, hogy - saját döntésem okán - lényegében
nem is vagyok színpadon. Inkább csak rendezek néha. – A színlapok mást mutatnak.
– Valóban, most például játszom Eszenyi Enikő rendezésében. Kicsi és
rossz szerep, de épp a kihívás miatt vállaltam. És Eszenyi kedvéért,
akit imádok. Különleges tehetség. Alföldi Róbert előadásában is benne
vagyok - ő szintén egykori vígszínházas. Ezek nagyon szép
"ölelkezések". Jövőre már három szerepem lesz egykori színházamban - az
újabb Alföldi-produkcióval. – Na szép: csak úgy csillog a szeme. Pedig többször nyilatkozta: nem kívánja már a héttől tízig tartó színpadi "en garde"-ot. – A fenébe! Hát hol ezt mondom, hol az ellenkezőjét. Közben elvárom, hogy komolyan vegyenek. Milyen ember az ilyen? – Színész.
– Ami persze nem egyenlő azzal, hogy infantilis, koncepciótlan. Az a
bámulatosan szép az életben, hogy mindig új és új helyzeteket hoz.
Alapjában véve remek szórakozás állandóan megfelelni a kihívásoknak.
Nemcsak a szakmában. Még arra is büszke vagyok, hogy meg tudom
szervezni tihanyi kertem rendben tartását. Milliárdosok lakják a
környéket, az órabérek az egekben. Nekem emberibb árért is segítenek.
Örömet ad, ha sikerülnek a dolgaim. Miközben foglalkoztat azért a
ravatalom "megtervezése". Hatvanhét évesen már csak a korom miatt is
sokat gondolok a halálra. Édesapjával beszélgettünk nemrég: dőlnek ki
mellőlünk a kortársak. Viszont igazi savanyújóskának kellene lennem
ahhoz, hogy szünet nélkül búslakodjam. Volt, hogy megcsömörlöttem a
pályától, ám elmúlt az is. Pontosabban: hullámokban jön, tűnik el az
érzés. – Mi okozza a csömört?
– Mindig is vonzódtam a civil világhoz. A magánéletem nem volt
diadalmenet. Három anyától három gyerek. Miközben arról ábrándoztam:
hátteremben biztos família, gyerekek, unokák egy alomból. –
Mit szúrt el, mit nem - magánügy. Viszont érdekel, mit tanácsolna a
hajdani kujon annak, aki mostanában azon töpreng: gyerekkel vagy önző
kényelemben élje az életét. –
Súlyos kérdés. Harmincöt éves koromban villámgyorsan nősültem, mert
megrémített a gondolat: kiöregszem az apaszerepből. Azóta viszont
eltelt harminc év. Ha bekapcsolom a tévét, a tudományos műsorok mind
vérzivataros jövőt jósolnak, ökológiai katasztrófákat. Ilyen világba
kockázatos "beküldeni" egy gyereket. Másrészt balsikerű magánéletem
ellenére konzervatív ember vagyok. Hiszek a hétköznapi praktikumon
túlmutató értékekben. Emlékszem, valamikor a hatvanas években akkori
szerelmemmel - a nemzet színésznője már - mozipénztár előtt álltunk
sorban. Előttünk Hirschler professzor, nagynevű szülész-nőgyógyász.
Kérdezi: mikor lesz gyerekük? Azt feleltem: bonyolult ügy ez manapság.
Hirschler azt mondta erre: egyik fia negyvennégyben született, amikor
már csak a zsidótörvények miatt sem tűnt túl biztatónak a jövő. Mégsem
hezitált, s végül neki lett igaza. – Többször elmondta: kiröppent gyerekei életéből. Milyen messzire távolodott? – Lélekben éjjel-nappal velük vagyok. Amikor tehetem, és amikor bennük is megvan a hajlandóság, fizikai valómban is. – Meleg, familiáris találkozások? – Rendre az agyukra megyek, mert állandóan meg akarom magyarázni nekik az életet. – Olyat szokott mondani: ha már nem lesz kivel balhézniuk, megértik majd az igazságát? Ismerős szöveg lenne.
– Persze hogy szoktam. Néha már akkor bánom a szavaimat, amikor
kimondom. De nem tudok féket tenni a nyelvemre. Túlteng bennem az
aggodalom, a szeretet. – Hány évesek a gyermekei?
– A fiam harmincegy, a nagyobbik lányom huszonnyolc, a kisebbik
huszonegy. Nagy boldogság, hogy semmi közük a szakmámhoz. Egyébként jó
tulajdonságom, hogy vehemens tanácsaim mellett sosem teszek fel
kérdéseket a magánéletükről. Apámat korán elveszítettem, de édesanyám
hosszú élete során engem is megkímélt az ilyesmitől. –
Önhöz hasonlóan konzervatív apámmal mindig más irányt vesz a csevegés,
ha azt feszegetem: világképe miért nem került szinkronba a családi
életével. – Nem a világképen
múlnak az elbaltázott házasságok. Választásaimban nem voltam
szerencsés. Volt egy hosszú kapcsolatom, amelyben civilként,
színészként is csak kritika ért. Mégis végtelen időnek tűnik, mire ki
tudtam szakadni a helyzetből. Az emléke még ma is velem van, és oka
annak, hogy nem akarok már senkivel együtt élni. Tudok főzni, a gép
kimos. Magánügy ez persze, ami nem tartozik a nyilvánosságra. Amiért
megemlíthető, az a történet szakmai hozadéka. Szélsőséges helyzeteket
megélve sokkal hitelesebb lehet a színész a színpadon, rendezőként is
élesedik az ember szeme. Ismerek kollégát, akinek unalomig elvágólagos
magánélete negatívan hat alkotói teljesítményére. De természetesen
ebben az ügyben sincs kizárólagos igazság. – A családteremtő színházvezetőket hiányolja sokszor. Saját magának is meglehetne rá a képessége.
– Az a legjobb a színházban, hogy laboratóriumi békességben kereshetünk
válaszokat olyan kérdésekre: legyen-e gyerekünk, tisztes apák
legyünk-e, vagy kurafik. Rendezőként, színészként elvonulhatunk a világ
elől a színházba. És mindegy, hogy a Fidesz van-e hatalmon, vagy az
MSZP. Intézményvezetőként, pozícióban ez már nem ilyen egyszerű. Ami
engem illet: többször felajánlották, hogy legyek színigazgató. Ki merem
jelenteni: ízlésem, szakmai toleranciám alapján megfeleltem volna a
feladatra. Ám a politikai érzékem már kevés lett volna ebben a
betegesen átpolitizált világban. –
Konzervatív világkép, nem túl izmos politikai érzék. Hogyhogy nem
szippantotta be az illetékes politikai oldal? Ma is jól mutatna egy
választási tribünön. – Színésznek
ez nem dolga. Baloldalon, jobboldalon is hitelvesztés a vége. Ráadásul
olyan világban élünk, amelyben a gyerekre is viszszaüthet, ha a szülője
politikai marhaságba keveredik. Apai felelősségem is felülírja az
esetleges, ösztönös ötleteket. Mert azt nem titkolom: alapvetően
balsikernek tartom a rendszerváltás tizenöt évét. Ez a fő oka lappangó
keserűségemnek. – Ön szerint hol lett elpuskázva? – Nem akarok politizálni. – Csak annyit kérek: öltse oda valamihez a lifegő mondatot.
– Evidensnek gondolt változások maradtak el a rendszerváltás idején.
Ugyanakkor mintha alig érdekelne valakit az illetékesek közül: az
ország többsége anyagi nyomorban él, és szellemi igénytelenségbe
kényszerül. Ami a kultúrát illeti: agyrém, hogy nekem is nosztalgiával
kell Aczél Györgyre gondolnom. – Kinek a hibája?
– A világ bonyolultabb annál, hogysem biztonsággal válaszolhassunk a
kérdésre. Például most sem csupán a kollégám fiával beszélgetek. Hanem
egy olyan balliberális lap újságírójával, amelynek szerkesztőivel
mindig szeretettel váltunk szót, ha véletlenül összefutunk valahol.
Hiába gondolkodunk másként a világról. Bal- és jobboldalon is vannak,
akiket nagyra becsülök, és olyanok, akiktől iszonyodom. Persze lehet
mindezt elvtelenségnek tartani, engem meg beszari palinak. – Azt mondja meg: hol a kutya? Öt éve még ott ücsörgött az ölében. Mesélte: lányának vette, de végül viszszakerült a feladóhoz.
– Elütötte egy autó. A legkisebb gyereknél volt éppen, akinek
elkalandozott a figyelme egy pillanatra. Drága jószág volt, máig
gyászolom. Nagyon rossz kutya nélkül élni. – Szerezzen egyet.
– Már a határán voltam, de beláttam: nem fér az időmbe. Tavaly például
rendeztem egyet Pesten, aztán mentem Győrbe, utána Miskolcra, majd
Veszprémbe, és később megint Győrbe. Szeretek megfordulni mindenfelé,
előadás után eldumálni a kollégákkal a társalgóban. Ám kutyának nem
való az ilyen élet. Sztankay Ádám Egy halhatatlan megbékülése. Tordy Géza a keserű választásokról, 168 óra, 2005. július 7.
|
|
|