center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Egy halhatatlan megbékülése
Tordy Géza a keserű választásokról, Sztankay Ádám, 168 óra, 2005. július 7.

Legutóbb öt éve közöltünk róla írást. Már akkoriban elsiratta a családteremtő színházvezetőket, eltervezte saját ravatalát a Vígszínház előcsarnokában. Megállapította: illúziókból elég egy életnyi, ha választhatna, civilként születne újjá. Nincs mit cifrázni: búcsúzott a világtól. Azóta folyamatosan játszik és rendez, ráadásul nemrég - a közönség szavazatai alapján - bekerült a Szegvári Katalin kezdeményezésére létrejött Halhatatlanok Társulatába.

– Lesheti már az elmúlást: papírja van róla, hogy halhatatlan.
– Írás nincs: gyűrű és rögzített lábnyomom jelzi a kitüntetést. Szegvári Katalin hívott fel a hírrel, és nagyon meghatott szeretete, leplezetlen öröme. Hűvös aszszonynak gondoltam. Különösen jólesett, hogy remek társasággal együtt díjaztak. Kaptam már korábban sokféle kitüntetést, de amikor körbenéztem, mindig akadt valaki a jutalmazottak között, akiről sejthettem: öszszeköttetésein múlott a sikere. Az ilyesmi befelhőzi az ember örömét. Mert bezzeg én biztos megérdemeltem mindet! Naná, hogy mindenki ezt gondolja nagy balgán.

– Azt írtam öt éve: az ön meséi apám meséi.
– Tény: én is nagy problémagyártó vagyok. Mostanában kissé keserű, magányos. Bár utálnék nyafogni, mégsem titkolom: nem hiszek már a világ megváltásában. Úgy jutalmaztak, hogy - saját döntésem okán - lényegében nem is vagyok színpadon. Inkább csak rendezek néha.

– A színlapok mást mutatnak.
– Valóban, most például játszom Eszenyi Enikő rendezésében. Kicsi és rossz szerep, de épp a kihívás miatt vállaltam. És Eszenyi kedvéért, akit imádok. Különleges tehetség. Alföldi Róbert előadásában is benne vagyok - ő szintén egykori vígszínházas. Ezek nagyon szép "ölelkezések". Jövőre már három szerepem lesz egykori színházamban - az újabb Alföldi-produkcióval.

– Na szép: csak úgy csillog a szeme. Pedig többször nyilatkozta: nem kívánja már a héttől tízig tartó színpadi "en garde"-ot.
–  A fenébe! Hát hol ezt mondom, hol az ellenkezőjét. Közben elvárom, hogy komolyan vegyenek. Milyen ember az ilyen?

– Színész.
– Ami persze nem egyenlő azzal, hogy infantilis, koncepciótlan. Az a bámulatosan szép az életben, hogy mindig új és új helyzeteket hoz. Alapjában véve remek szórakozás állandóan megfelelni a kihívásoknak. Nemcsak a szakmában. Még arra is büszke vagyok, hogy meg tudom szervezni tihanyi kertem rendben tartását. Milliárdosok lakják a környéket, az órabérek az egekben. Nekem emberibb árért is segítenek. Örömet ad, ha sikerülnek a dolgaim. Miközben foglalkoztat azért a ravatalom "megtervezése". Hatvanhét évesen már csak a korom miatt is sokat gondolok a halálra. Édesapjával beszélgettünk nemrég: dőlnek ki mellőlünk a kortársak. Viszont igazi savanyújóskának kellene lennem ahhoz, hogy szünet nélkül búslakodjam. Volt, hogy megcsömörlöttem a pályától, ám elmúlt az is. Pontosabban: hullámokban jön, tűnik el az érzés.

– Mi okozza a csömört?
– Mindig is vonzódtam a civil világhoz. A magánéletem nem volt diadalmenet. Három anyától három gyerek. Miközben arról ábrándoztam: hátteremben biztos família, gyerekek, unokák egy alomból.

– Mit szúrt el, mit nem - magánügy. Viszont érdekel, mit tanácsolna a hajdani kujon annak, aki mostanában azon töpreng: gyerekkel vagy önző kényelemben élje az életét.
– Súlyos kérdés. Harmincöt éves koromban villámgyorsan nősültem, mert megrémített a gondolat: kiöregszem az apaszerepből. Azóta viszont eltelt harminc év. Ha bekapcsolom a tévét, a tudományos műsorok mind vérzivataros jövőt jósolnak, ökológiai katasztrófákat. Ilyen világba kockázatos "beküldeni" egy gyereket. Másrészt balsikerű magánéletem ellenére konzervatív ember vagyok. Hiszek a hétköznapi praktikumon túlmutató értékekben. Emlékszem, valamikor a hatvanas években akkori szerelmemmel - a nemzet színésznője már - mozipénztár előtt álltunk sorban. Előttünk Hirschler professzor, nagynevű szülész-nőgyógyász. Kérdezi: mikor lesz gyerekük? Azt feleltem: bonyolult ügy ez manapság. Hirschler azt mondta erre: egyik fia negyvennégyben született, amikor már csak a zsidótörvények miatt sem tűnt túl biztatónak a jövő. Mégsem hezitált, s végül neki lett igaza.

– Többször elmondta: kiröppent gyerekei életéből. Milyen messzire távolodott?
– Lélekben éjjel-nappal velük vagyok. Amikor tehetem, és amikor bennük is megvan a hajlandóság, fizikai valómban is.

– Meleg, familiáris találkozások?
– Rendre az agyukra megyek, mert állandóan meg akarom magyarázni nekik az életet.

– Olyat szokott mondani: ha már nem lesz kivel balhézniuk, megértik majd az igazságát? Ismerős szöveg lenne.
– Persze hogy szoktam. Néha már akkor bánom a szavaimat, amikor kimondom. De nem tudok féket tenni a nyelvemre. Túlteng bennem az aggodalom, a szeretet.

– Hány évesek a gyermekei?
– A fiam harmincegy, a nagyobbik lányom huszonnyolc, a kisebbik huszonegy. Nagy boldogság, hogy semmi közük a szakmámhoz. Egyébként jó tulajdonságom, hogy vehemens tanácsaim mellett sosem teszek fel kérdéseket a magánéletükről. Apámat korán elveszítettem, de édesanyám hosszú élete során engem is megkímélt az ilyesmitől.

– Önhöz hasonlóan konzervatív apámmal mindig más irányt vesz a csevegés, ha azt feszegetem: világképe miért nem került szinkronba a családi életével.
– Nem a világképen múlnak az elbaltázott házasságok. Választásaimban nem voltam szerencsés. Volt egy hosszú kapcsolatom, amelyben civilként, színészként is csak kritika ért. Mégis végtelen időnek tűnik, mire ki tudtam szakadni a helyzetből. Az emléke még ma is velem van, és oka annak, hogy nem akarok már senkivel együtt élni. Tudok főzni, a gép kimos. Magánügy ez persze, ami nem tartozik a nyilvánosságra. Amiért megemlíthető, az a történet szakmai hozadéka. Szélsőséges helyzeteket megélve sokkal hitelesebb lehet a színész a színpadon, rendezőként is élesedik az ember szeme. Ismerek kollégát, akinek unalomig elvágólagos magánélete negatívan hat alkotói teljesítményére. De természetesen ebben az ügyben sincs kizárólagos igazság.

– A családteremtő színházvezetőket hiányolja sokszor. Saját magának is meglehetne rá a képessége.
– Az a legjobb a színházban, hogy laboratóriumi békességben kereshetünk válaszokat olyan kérdésekre: legyen-e gyerekünk, tisztes apák legyünk-e, vagy kurafik. Rendezőként, színészként elvonulhatunk a világ elől a színházba. És mindegy, hogy a Fidesz van-e hatalmon, vagy az MSZP. Intézményvezetőként, pozícióban ez már nem ilyen egyszerű. Ami engem illet: többször felajánlották, hogy legyek színigazgató. Ki merem jelenteni: ízlésem, szakmai toleranciám alapján megfeleltem volna a feladatra. Ám a politikai érzékem már kevés lett volna ebben a betegesen átpolitizált világban.

– Konzervatív világkép, nem túl izmos politikai érzék. Hogyhogy nem szippantotta be az illetékes politikai oldal? Ma is jól mutatna egy választási tribünön.
– Színésznek ez nem dolga. Baloldalon, jobboldalon is hitelvesztés a vége. Ráadásul olyan világban élünk, amelyben a gyerekre is viszszaüthet, ha a szülője politikai marhaságba keveredik. Apai felelősségem is felülírja az esetleges, ösztönös ötleteket. Mert azt nem titkolom: alapvetően balsikernek tartom a rendszerváltás tizenöt évét. Ez a fő oka lappangó keserűségemnek.

– Ön szerint hol lett elpuskázva?
– Nem akarok politizálni.

– Csak annyit kérek: öltse oda valamihez a lifegő mondatot.
– Evidensnek gondolt változások maradtak el a rendszerváltás idején. Ugyanakkor mintha alig érdekelne valakit az illetékesek közül: az ország többsége anyagi nyomorban él, és szellemi igénytelenségbe kényszerül. Ami a kultúrát illeti: agyrém, hogy nekem is nosztalgiával kell Aczél Györgyre gondolnom.

– Kinek a hibája?
– A világ bonyolultabb annál, hogysem biztonsággal válaszolhassunk a kérdésre. Például most sem csupán a kollégám fiával beszélgetek. Hanem egy olyan balliberális lap újságírójával, amelynek szerkesztőivel mindig szeretettel váltunk szót, ha véletlenül összefutunk valahol. Hiába gondolkodunk másként a világról. Bal- és jobboldalon is vannak, akiket nagyra becsülök, és olyanok, akiktől iszonyodom. Persze lehet mindezt elvtelenségnek tartani, engem meg beszari palinak.

– Azt mondja meg: hol a kutya? Öt éve még ott ücsörgött az ölében. Mesélte: lányának vette, de végül viszszakerült a feladóhoz.
– Elütötte egy autó. A legkisebb gyereknél volt éppen, akinek elkalandozott a figyelme egy pillanatra. Drága jószág volt, máig gyászolom. Nagyon rossz kutya nélkül élni.

– Szerezzen egyet.
– Már a határán voltam, de beláttam: nem fér az időmbe. Tavaly például rendeztem egyet Pesten, aztán mentem Győrbe, utána Miskolcra, majd Veszprémbe, és később megint Győrbe. Szeretek megfordulni mindenfelé, előadás után eldumálni a kollégákkal a társalgóban. Ám kutyának nem való az ilyen élet.

Sztankay Ádám
Egy halhatatlan megbékülése. Tordy Géza a keserű választásokról, 168 óra, 2005. július 7.